Obsługa konsumenta jest podstawową funkcją każdego lokalu gastronomicznego. Rynek pracy jest obszerny, dlatego często na stanowisko kelnera aplikują studenci i osoby bez wykształcenia kierunkowego. Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego pracownika? Podpowiadamy jakimi predyspozycjami powinien wykazać się potencjalny kelner.

10 cech dobrego kelnera

  • Fachowa wiedza
    To zdecydowanie podstawa. Kelner musi znać zasady obsługi klienta. Odpowiednie serwowanie potraw, właściwy dobór naczyń, sztućców – to wszystko świadczy o profesjonaliźmie.
  • Kultura osobista
    Stosowanie zwrotów grzecznościowych, kultura słowa to sprawy oczywiste.
  • Znajomość karty
    Kelner powinien wiedzieć co sprzedaje. Bez znajomości menu nie będzie w stanie polecić gościom konkretnych pozycji, a to wpłynie negatywnie na sprzedaż. Kelner powinien również potrafić wyjaśnić gościom z czego składa się dana potrawa – w przeciwnym wypadku będzie postrzegany jako nieprofesjonalny.
  • Znajomość języków obcych
    Żyjemy w globalnej wiosce – niemal codziennie do naszych restauracji trafiają goście z całego świata. Nie wszyscy znają język polski, dlatego ważne jest, aby umożliwić im zamówienie posiłku w bardziej dogodnym języku.
  • Energiczność
    Wbrew pozorom praca kelnera jest bardzo wymagająca pod względem fizycznym. Wiele godzin chodzenia, stania, noszenia ciężkich przedmiotów – to wszystko wymaga energii.
  • Bezbłędna pamięć
    Klienci na pewno nie będą zadowoleni, jeśli kelner pomyli ich zamówienie lub co gorsze – dostarczy ich posiłek do innego stolika.
  • Schludność
    Nikt nie chce być obsługiwany przez niechlujnego, niedbałego pracownika – dbałość o ubiór i stosowny wygląd są w tej pracy bardzo istotne.
  • Umiejętność pracy w zespole
    Dobra komunikacja między kuchnią i salą oraz między kelnerami to klucz to dobrej atmosfery w restauracji. Klienci również to pozytywnie odczują.
  • Umiejętność wykorzystywania nowych technologii
    Drukarka fiskalna, terminal kart płatniczych, system POS czy aplikacje mobilne to urządzenia, które coraz częściej wykorzystywane są w lokalach gastronomicznych. Z każdym rokiem ich popularność będzie wzrastać, dlatego kelner powinien znać przynajmniej podstawy ich obsługi.
  • Odporność na stres
    Praca z ludźmi zawsze niesie ze sobą trudne sytuacje. Rozwiązywanie konfliktów, wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klienta, a wszystko to pod presją czasu i czujnym okiem managera – dobry kelner nie ma z tym problemu.